Produkty w tej gazetce
218 8. Organizator może rozwiązać umowę przed rozpo- częciem imprezy i dokonać pełnego zwrotu podróżne- mu wpłat dokonanych z tytułu imprezy, bez dodatko- wego odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli nie może zrealizować umowy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności. Organizator powiadomi podróżnego na trwałym nośniku o rozwiązaniu umo- wy niezwłocznie, przed rozpoczęciem imprezy. 9. Organizator turystyki dokonuje zwrotu poniesio- nych opłat i wpłat, o których mowa w art. 47 ust. 415 ustawy, w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej. Przepis art. 47 ust. 2 stosuje się odpowiednio. VIII. REALIZACJA UMOWY O IMPREZĘ 1. Podróżny zobowiązany jest stawić się na miejsce zbiórki lub miejsce rozpoczęcia podróży określone w dokumentach podróży. Zmiana miejsca rozpoczęcia lub zakończenia podróży, nawet jeśli znajduje się na trasie przejazdu/ przelotu wymaga zgody organizato- ra 2. Impreza rozpoczyna się i kończy w dacie wskaza- nej w umowie-zgłoszeniu. Doba hotelowa zwyczajowo zaczyna się o godzinie 15.00, a kończy o godz. 9.00. W dniu wyjazdu, niezależnie od godziny wylotu/wyjazdu, podróżny winien opuścić pokój hotelowy przed upły- wem doby hotelowej 3. Jeżeli podróżny podczas podróży nie będzie legi- tymował się polskim dokumentem tożsamości, ma obowiązek poinformować o tym fakcie organizatora, który udzieli mu dodatkowych informacji na temat właściwych przepisów wjazdowych, które będą go obowiązywały. 4. Podróżny ma obowiązek legitymować się podczas podróży ważnymi dokumentami wymaganymi dla danej podróży (w tym związanymi z ochroną przed chorobami zakaźnymi), a także wszystkimi dokumen- tami podróży wydanymi przez organizatora. 5. W trakcie trwania imprezy podróżny zobowiązany jest do stosowania się do wskazówek pilota, rezy- denta lub lokalnego przedstawiciela organizatora dotyczących realizacji programu, w szczególności do przestrzegania godzin zbiórki uczestników imprezy. 6. Podróżny obowiązany jest przestrzegać przepisów celnych, dewizowych i porządkowych obowiązujących w Polsce, w krajach tranzytowych i w kraju docelowym. 7. Jeżeli którakolwiek z usług turystycznych nie jest wykonywana zgodnie z umową, organizator usuwa niezgodność, chyba że jest to niemożliwe albo wiąże się z kosztami, które są niewspółmiernie wysokie w stosunku do zakresu niezgodności i wartości usług turystycznych, których one dotyczą. W przypadku nie- usunięcia niezgodności przepisy art. 50 ustawy sto- suje się odpowiednio. Jeżeli organizator nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków. Podróżny nie jest zobowiąza- ny do wyznaczenia terminu, jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub gdy z okolicz- ności wynika, że niezgodność powinna być usunięta niezwłocznie. 8. Jeżeli organizator w czasie trwania danej imprezy nie wykonuje przewidzianych w umowie usług sta- nowiących istotną część tej imprezy, jest obowiązany, bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świad- czenia zastępcze, również w przypadku, gdy uzgodnio- ny w umowie o udział w imprezie turystycznej powrót podróżnego do miejsca rozpoczęcia podróży nie zo- stał zapewniony. Jeżeli jakość świadczeń zastępczych jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy, organizator przyznaje podróżnemu odpo- wiednie obniżenie ceny imprezy. Podróżny może od- rzucić zaproponowane świadczenia zastępcze tylko wtedy, gdy nie są one porównywalne z tym, co zostało uzgodnione w umowie, lub jeżeli przyznana obniżka ceny jest nieodpowiednia. 9. W przypadku, gdy niezgodność istotnie wpływa na realizację imprezy, a organizator nie zdoła usunąć tej niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczo- nym przez podróżnego, podróżny ma prawo do roz- wiązania umowy bez opłaty za jej rozwiązanie. Jeżeli impreza obejmuje transport podróżnych, organizator zapewnia powrót podróżnego do kraju równoważnym środkiem transportu niezwłocznie i bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami. Przepisy art. 50 ustawy stosuje się odpowiednio. 10. Jeżeli nie jest możliwe zaproponowanie świadczeń zastępczych lub podróżny je odrzuci zgodnie z posta- nowieniem pkt. 9, wówczas podróżny jest uprawniony do uzyskania obniżenia ceny lub odszkodowania, lub zadośćuczynienia, bez rozwiązywania umowy. 1. W przypadku, gdy niemożliwe jest zapewnienie podróżnemu powrotu do kraju zgodnie z umową z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczno- ści, organizator ponosi koszty niezbędnego zakwate- rowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie, przez okres do 3 nocy. 12. W czasie trwania imprezy, podróżny ma prawo do korzystania z pomocy i opieki przedstawiciela organi- zatora, któremu może zgłaszać wszelkie uwagi i suge- stie dotyczące realizacji umowy. 13. Organizator niezwłocznie udziela odpowiedniej pomocy podróżnemu, który znalazł się w trudnej sytuacji, w tym, zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy, gdy niemożliwe jest zapewnienie powrotu podróżnego do kraju zgodnie z umową o udział w imprezie tury- stycznej z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności. Pomoc ta, polega w szczególności na udzieleniu odpowiednich informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych oraz pomocy konsularnej; a także na udzieleniu podróżnemu po- mocy w skorzystaniu ze środków porozumiewania się na odległość, w tym ze środków komunikacji elektro- nicznej oraz w skorzystaniu ze świadczeń zastępczych, o których mowa w art. 48 ust. 5 ustawy. Organizator może żądać opłaty z tytułu udzielenia pomocy, jeżeli trudna sytuacja powstała z wyłącznej winy umyślnej podróżnego lub w wyniku jego rażącego niedbalstwa. wysokość opłaty nie może przewyższać rzeczywistych kosztów poniesionych przez organizatora. IX. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZATORA 1. Organizator ponosi odpowiedzialność za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych umową, bez względu na to, czy usługi te mają być wy- konane przez organizatora, czy przez innych dostaw- ców usług turystycznych. 2. Podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym dzia- łaniem lub zaniechaniem podróżnego. 3. Podróżnemu przysługuje odszkodowanie lub za- dośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności. Organizator niezwłocznie wypłaca odszkodowanie lub zadość- uczynienie 4. Podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za niezgodność w przypadku, gdy organizator udowodni, że winę za niezgodność ponosi podróżny lub osoba trzecia, niezwiązana z wykonywa- niem usług turystycznych objętych umową, a niezgod- ności nie dało się przewidzieć lub uniknąć, a także gdy niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami 5. Roszczenia podróżnego z tytuły niewykonania lub nienależytego wykonania usług turystycznych obję- tych imprezą przedawniają się z upływem 3 lat. 6. Jeżeli przepisy szczególne ograniczają zakres albo warunki, na jakich odszkodowanie lub zadośćuczy- nienie jest wypłacane przez dostawcę usług tury- stycznych, które są częścią imprezy turystycznej, takie same ograniczenia stosuje się do organizatora, 7.W przypadkach innych, niż określone w art. 50 ust. 5 ustawy, organizator ogranicza odszkodowanie, jakie ma zostać wypłacone przez organizatora, do trzykrot- ności ceny imprezy turystycznej względem każdego podróżnego. Ograniczenia tego nie stosuje się w przy- padku szkody na osobie lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa. X. PROCEDURA ROZPATRYWANIA SKARG 1. Podróżny ma obowiązek poinformować organizato- ra lub przedstawiciela organizatora w miejscu realizacji imprezy (rezydenta, pilota, opiekuna) o wszelkich niezgodnościach stwierdzonych w trakcie realizacji imprezy. W przypadku stwierdzonej nie- zgodności podróżny ma prawo do złożenia skargi. W celu zapobiegania szkodom skarga winna być złożo- na przez podróżnego niezwłocznie, tak, aby organi- zator mógł jak najszybciej interweniować i wyjaśnić sprawę w trybie pilnym. Organizator zaleca złożenie skargi w postaci papierowej lub elektronicznej (ma- ilem), ewentualnie na innym trwałym nośniku. Skarga powinna zawierać dane umożliwiające identyfikację podróżnego i imprezy w której uczestniczył (w tym m.in. numer umowy oraz datę imprezy), przedmiot skargi, wskazanie niezgodności oraz określenie żądań, a ponadto powinna zostać złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie skargi przed jego upływem. W przypadku złożenia skargi po ter- minie, organizator jest uprawniony do uznania jej za bezskuteczną, co nie ogranicza uprawnień podróżne- go do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej przed upływem okresu przedawnienia, wynoszącego 3 lata. Podróżny, w trakcie rozpatrywania skargi przez organizatora powinien zapewnić współpracę z orga- nizatorem w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia skargi 2. Skarga związana z realizacją imprezy może być kie- rowana bezpośrednio do organizatora lub do agen- ta turystycznego, za pośrednictwem którego umowa została ona nabyta. Agent turystyczny niezwłocznie przekazuje skargę organizatorowi. Skargę wniesioną do agenta turystycznego w danym dniu uważa się za wniesioną z tym dniem do organizatora. Agent tury- styczny oraz przedstawiciel organizatora w miejscu realizacji imprezy (rezydent) nie są uprawnieni do uznawania roszczeń podróżnego związanych z umo- wą, w szczególności wynikających z wniesionej przez podróżnego skargi 3. Odpowiedź na prawidłowo złożoną skargę zostanie przekazana podróżnemu w postaci papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji, stosow- nie do okoliczności bezzwłocznie, ale nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzyma- nia skargi. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie odpowiedzi przed jego upływem. «. Do niestanowiących skarg wiadomości i żądań po- dróżnego związanych z realizacją imprezy stosuje się odpowiednio postanowienia pkt 1-3. 5. O ile obowiązek taki nie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, organizator nie ko- rzysta z pozasądowych sposobów rozpatrywania skarg i dochodzenia roszczeń, w tym nie korzysta z poza- sądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Wykonując obowiązki nałożone przez bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa, organizator informuje, iż podmiotem uprawnionym do prowadzenia postę- powania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, któremu podlega organizator jest Inspekcja Handlowa - Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. Infor- macje dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich za pomocą platformy utwo- rzonej przez Komisję Europejską znajdują się pod ad- resem: _ https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/ index.cfm? event=main.home2show8ilng-PL. Podróż- ny jest uprawniony do złożenia skargi za pomocą wskazanej powyżej platformy, w przypadku zawarcia umowy z wykorzystaniem procedury dostępnej na stronie internetowej organizatora (online). Podróż- ny może również uzyskać pomoc w sprawie swoich uprawnień oraz w zakresie sporu między nim a orga- nizatorem zwracając się do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsu- mentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzy- szenie Konsumentów Polskich) lub korzystając z in- formacji dostępnych na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - www. uokik.gov.pl XI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 1.W sprawach nie uregulowanych warunkami uczest- nictwa mają zastosowanie przepisy ustawy, kodeksu cywilnego, wskazane ustawą przepisy art. 10, art. 11, art. 12 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17, art. 17 oraz art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2017 r. poz. 683) oraz rozporządzeń Unii Eu- ropejskiej dotyczących konsumentów usług turystycz- nych. 2. Podróżny może zapoznać się z treścią ustawy, w tym przepisów powołanych w warunkach uczestnictwa, na stronie internetowej organizatora pod adi WWW. almatur.pl bądź pod adresem: www.sejm.gov. 3. Niniejsze warunki uczestnictwa obowiązują e dnia 1 grudnia 2021 r.
Nazwa | Szczególy |
---|